Butler
Geplaatst op dinsdag 22 oktober 2019 door Juul Alink

Voor de butler-avonden van de club kunt U zich iedere avond aanmelden.

Het is niet verplicht om iedere butler-avond te komen spelen.

Hieronder is een korte uitleg over de puntentelling van Butler en Cross imps te lezen

 

Butler, een andere manier van tellen

Nadat iedereen een spel gespeeld heeft wordt de gemiddelde score, afgerond op 10, van dat spel bepaald, de datumscore. Hierbij wordt de meest extreme +score en -score weggelaten. Vervolgens bereken je het verschil tussen de datumscore en je eigen behaalde score,  dit verschil wordt via een tabel omgerekend naar IMP’s (International Match Points)

Punten

IMP’s

Punten

IMP’s

Punten

IMP’s

0-10

0

320-360

8

1300-1490

16

20-40

1

370-420

9

1500-1740

17

50-80

2

430-490

10

1750-1990

18

90-120

3

500-590

11

2000-2240

19

130-160

4

600-740

12

2250-2490

20

170-210

5

750-890

13

2500-2990

21

220-260

6

900-1090

14

3000-3490

22

270-310

7

1100-1290

15

3500-3990

23

 

 

 

 

4000+

24

Een rekenvoorbeeld

NZ paar A

NZ paar B

NZ paar C

NZ paar D

NZ paar E

datumscore

600

-100

-100

630

660

380

220

-480

-480

250

280

verschil

6

-10

-10

6

7

IMP

 

Datumscore:

laat hoogste en laagste score weg (rode vakjes)

600 – 100 + 630 = 1130

deel 1130 door 3 = 376,66..

rond af: 380

 

Cross imps, ook een manier van tellen

In cross imps wordt per spel jouw score vergeleken met de scores aan alle andere tafels en uitgedrukt in IMP’S.
Alle IMP’S worden bij elkaar opgeteld en daarna word dit gedeeld door het aantal tafels -1.

 

NZ paar A

NZ paar B

NZ paar C

NZ paar D

NZ paar E

Score paar A

600

-100

-100

630

660

 

verschil

700

700

-30

-60

verschil

 

12

12

-1

-2

21/4=5,25 IMP

 

 

De tactiek bij butler  en cross imps is praktisch gelijk aan die bij viertallen.

Een belangrijke verschil tussen matchpunten en butler/cross imps is dat je bij matchpunten op elk spel kans maakt op een top of een nul. Bij butler/cross imps kun je op een deelscorespel nooit veel winnen of verliezen, terwijl een moeilijk slemspel een enorme invloed kan hebben op het resultaat van de hele avond.