052 - De tegenpartij helpt onvrijwillig

Als leider is het belangrijk om na de uitkomst eerst je speelplan te maken en dan pas te gaan spelen. Soms gebeurt het dat je als leider pas na 2 of 3 slagen aan slag komt. Ook dan is het belangrijk om goed na te denken hoe je verder gaat om je misschien hopeloos uitziende contract toch kunt halen.

 

 

Bieding

  W  

  N  

  O  

 Z  

 

     

    

 1K 

 2S 

  P  

 4S 

 P  

 P  

  P  

 

 

 

 

 

 

OW kwetsbaar

Noord

 

 

 A B 9 8

 

 

 A H B

 

 

 A V B

 

 

 V 9 5

 

West

 

Oost

 ?

 

 ?

 ?  

 

 ?

 ?

 

 ?

 ?

 

 ?

 

Zuid

 

 

 H V 10 7 6 2

 

 

 8 2

 

 

 10 6

 

 

 10 7 4

 

 

Oost opent met 1, waarop de niet-kwetsbare Zuid een zwak sprongvolgbod doet met 2. Dit belooft een 6+kaart en meestal 5-10 punten.

Noord heeft een gigantische hand en biedt 4, waarop iedereen past.

 

West start met B, in de dummy V gespeeld en door Oost H. Oost vervolgt met A, waarop iedereen bekent en speelt vervolgens 2. West troeft en is aan slag.

 

OW hebben goede afspraken omtrent signaleren.

2 is een bewust lage kaart die om een ruitenvervolg vraagt.

Als Oost harten had willen hebben, dan had Oost 8 gespeeld.

West vervolgt dus met 3.

Wat nu?

 

Je kunt snijden in zowel ruiten als harten. Als één van de twee goed zit, dan haal je je contract.

Hoe groot schat je de kans in dat één van de twee goed zit?

 

Ik weet niet hoe jullie hierover denken, maar ik schat de kans op slecht tot zeer slecht. Kijk maar eens hoe de punten verdeeld zitten. Oost heeft geopend en zal dus vrijwel zeker beide honneurs hebben.

Ben je nu kansloos?

 

Nog niet ! Je hebt nog één kans en dat is om Oost te dwingen om een kaart af te laten gooien zodat jij als leider dan alsnog je contract maakt.

Dit heet Dwang (al vind ik het Engelse woord ‘squeeze’ beter klinken).

 

Het is een misschien beetje lastig om ‘te zien’ maar ik denk dat we allemaal wel eens in een situatie hebben gezeten waar we een kaart moesten bijspelen, terwijl we liever geen enkele kaart hadden gespeeld omdat we er geen één konden missen. 

 

Soms gaat een dwang ‘bijna’ vanzelf. Als je simpelweg al je troeven uitspeelt, dan kan een tegenstander al in de problemen komen. Vaak gaan ze dan nadenken voordat ze een kaart bijspelen………waarom? Omdat ze iets of alles hebben. Al is dit natuurlijk geen zekerheidje.

 

In welke situatie kan een Dwang succesvol zijn?

  1. Je mag geen slagen meer verliezen (dat klopt in dit geval)
  2. Eén speler moet in dwang komen (klopt ook, namelijk Oost)
  3. Je moet zelf twee dwangkaarten hebben, waarvan minimaal één achter Oost (klopt ook, één in dummy en één in je hand)
  4. Je moet voldoende entrees hebben (die heb je gelukkig ook)

 

Als aan alle vier de condities voldaan wordt dan moet een dwang succesvol zijn.

 

Hoe ga je dit nu aanpakken?

 

 

  1. Wat zijn de dwangkaarten? B in dummy en 10 in je hand.
  2. Win de 4e slag met A in de dummy
  3. Trek de uitstaande troeven
  4. Incasseer A in dummy, maar bewaar H als entree voor de dwangkaart B
  5. Steek met troef over naar je hand en speel de twee resterende troeven
  6. Gooi in de dummy B en V af op de twee resterende troeven
  7. Nu heb je in je hand 10 als dwangkaart
  8. In je hand heb je nu 8 en 10 over, in de dummy H en B
  9. Oost heeft nog V en 7 en H. Oost moet echter nog één kaart spelen
  10. Speelt Oost H, dan is 10 in de hand van de leider hoog,
  11. Speelt Oost 7, dan speelt de leider harten naar H, waar onder V valt. Nu is B hoog en de 10e slag.

 

Is dat niet mooi? Beide snits zitten fout en toch maak je je contract.

En arme Oost. Je ziet dat beide snits fout zitten en toch maak je geen slag meer……….

 

Het hele spel:

 

 

Noord

 

 

 A B 9 8

 

 

 A H B

 

 

 A V B

 

 

 V 9 5

 

West

 

Oost

 5 4

 

 3

 10 9 6 3                      

 

 V 7 5 4                        

 9 8 5 3 2

 

 H 7 4

 B 6

 

 A H 8 3 2

 

Zuid

 

 

 H V 10 7 6 2

 

 

 8 2

 

 

 10 6

 

 

 10 7 4