048 - Denk eerst na hoe je 6K maakt

Als leider is het belangrijk om na de uitkomst eerst je speelplan te maken en dan pas te gaan spelen.

 

 

Hieronder een situatie die hopelijk tot nadenken stemt:

 

Bieding

  W  

  N  

  O  

  Z  

 

     

    

    

 1R 

  3S 

 DBL

 4S 

 5K 

  P  

 6K 

 P  

 P  

  P  

    

 

 

 

 

 

 

Deler: Zuid

Noord

 

Kwetsb: NZ

 -

 

 

 A H 10 6 2

 

 

 8 5 3

 

 

 B 10 6 4 3

 

West

 

Oost

 ?

 

 ?

 ?

 

 ?

 ?

 

 ?

 ?

 

 ?

 

Zuid

 

 

 H 4

 

 

 V

 

 

 A B 9 7 4

 

 

 A H V 9 2

 

 

Zuid opent met 1 , West volgt met 3  en dat maakt het bieden voor NZ er niet makkelijker op.

Noord biedt eerst Doublet. Een negatief doublet om een 4+kaart in de andere hoge kleur aan te geven.

Oost doet vervolgens een duit in het zakje met 4 , waarna Zuid zijn tweede kleur biedt met   5 . Noord besluit de bieding met 6 .

Dit is een speelbaar contract, dat makkelijk gemaakt wordt als B mocht vallen. Zelfs 7 is niet helemaal kansloos.

 

West start V.

 

Welke problemen zie je als leider Zuid en hoe pak je dit aan?

 

Denk hier eerst zelf over na………………..

 

Alleen een koekenbakker pakt een troef in de dummy. J

Ben je een koekenbakker, stop de troef dan terug en denk nog eens na.

 

Als je een slem biedt, dan moet je extra geconcentreerd zijn op het maken ervan dan op het maken van een overslag. Zeker bij een scherp geboden slem, als je kunt aanvoelen dat het grootste deel van de paren waarschijnlijk in de manche zit en niet in slem.

 

Er is een bijna perfecte route om 6 te maken zonder dat je geluk nodig hebt in harten of ruiten.

 

Inmiddels al gezien?

 

In plaats van de schoppen te troeven, gooi je een ruiten weg in de dummy.

Oost zal de slag winnen en waarschijnlijk een ruiten terugspelen.

Als West deze ruiten niet troeft, kun je claimen.

 

Win A en trek troef. De H, die een paar momenten gelden nog waardeloos leek, kun je nu gebruiken om de laatste ruiten in de dummy op te ruimen.

Je kunt vervolgens de hartenslagen incasseren, waarop je minimaal 2 ruitens uit Zuid kunt weggooien. De resterende ruitens kun je torven in de dummy.

6 gemaakt.

 

Deze speelwijze heeft een naam: loser-on-loser play. Op een verliezende slag gooi je in dit geval een andere verliezer weg.

Veel spelers zien deze speelwijze vaak niet, omdat het psychologisch lastig is om een slag weg te geven. Slagen winnen is toch veel leuker?

Het komt vaker voor dan je denkt, dus probeer deze situaties te herkennen en grijp dan je kans.

 

 

 

Het hele spel:

 

Deler: Zuid

Noord

 

Kwetsb: NZ

 -

 

 

 A H 10 6 2

 

 

 8 5 3

 

 

 B 10 6 4 3

 

West

 

Oost

 V B 10 9 6 5 2

 

 A 8 7 3

 9 3

 

 B 8 7 5 4

 H 10

 

 V 6 2

 7 5

 

 8

 

Zuid

 

 

 H 4

 

 

 V

 

 

 A B 9 7 4

 

 

 A H V 9 2

 

 

 

Bridgetip

In de bieding moest Noord aan het einde enig goed giswerk doen. Wel of niet ophogen naar 6. Wees niet bang om dit soort beslissingen te nemen.

Soms maakt de tegenpartij door veel biedruimte weg te nemen, zoals ook hier, het erg moeilijk om rustig het beste contract te bepalen.  Maar ze kunnen niet voorkomen dat je een weloverwogen beslissing gaat nemen.

 

En dan nog wat.

Als je partner preemptief biedt en je kunt aanvoelen dat de tegenpartij de manche of zelfs slem kan gaan bieden, dan kun je vaak het volgende advies toepassen.

Biedt met een fit in de preemptieve kleur net zo hoog als het aantal troeven dat je hebt. Zeker met gunstige kwetsbaarheid.

In dit geval: 7 + 4 = 11 oftwel 5 .

 

Wat zou er gebeurd zijn als Oost 5 had geboden in plaats van 4?