045 - Het afspelen van een slem

Bij het spelen is het van belang om bepaalde speelfiguren te herkennen. Bepaalde speelfiguren zijn makkelijk te herkennen. Een voorbeeld:

a. Met schoppen troef heb je in je hand A32 en in de dummy H4.

Als leider zorg je er dan voor dat je de 3e ruiten troeft in de dummy

b. Je hebt in je hand AV en in de dummy 42.

Als leider speel je dan een ruiten naar V.

 

Hieronder nog een situatie

 

Bieding

  W  

  N  

  O  

  Z  

 

  2H 

 DBL

 4H 

 5R 

  P  

 6R 

 P  

 P  

  P

 

 

 

 

 

Deler: West

Noord

 

Kwetsb: OW

 A V 8 2

 

 

 -

 

 

 V B 8 6 5

 

 

 A V 7 5

 

West

 

Oost

 ?

 

 ?

 ?

 

 ?

 ?

 

 ?

 ?

 

 ?

 

Zuid

 

 

 9 3

 

 

 6 5

 

 

 A H 10 7 4 3 2

 

 

 9 6

 

 

West opent met 2 , een zwakke twee met 6+krt en 6-10 punten.

Noord ‘informatiedubbelt’ en Oost doet een extra duit in het zakje met 4 .

Zuid, optimistisch van aard, biedt competitief 5 , waarna Noord er eentje aanplakt 6 .

 

In competitieve biedingen, waar de bieding al snel torenhoog gaat, weet niemand zeker of hij het goede bod doet. Alles wat rest, is hopen dat je in het goed eindcontract zit.

 

West start met H en leider Zuid gaat in de denktank.

 

Maak ook zelf een plan. Hoe ga je dit afspelen?

 

Het ziet er op het eerste gezicht niet goed uit. West heeft kwetsbaar 2 geopend en moet haast wel AHVxxx of AHBxxx hebben. Met H of H erbij heb je dan eigenlijk teveel voor een zwakke 2 opening. Met een heer erbij zou West waarschijnlijk 1 openen.

Oftewel zowel H of H zitten waarschijnlijk bij Oost.

 

Onafhankelijk van hoe de kaarten zitten, is 6 altijd gemaakt.

 

De belangrijkste kaart in de Zuidhand is 9.

 

Zuid troeft in H de dummy, steekt over naar A, troeft nog een harten in de dummy en steekt vervolgens over naar H.

Nu hebben zowel Noord als Zuid geen harten meer, terwijl er nog steeds één troef in Noord ligt.

Zuid speelt vervolgens 9. West speelt een kleine , wat speel je in Noord?

 

Zuid laat Noord ook een kleine  bijspelen; Oost wint de slag met 10.

Ter info: Mocht West een hogere kaart bijspelen, dan dekt Noord zo goedkoop mogelijk.

 

Oost is nu ingegooid.

 

Zuid had al 7 ruitenslagen, 2 hartenintroevers in Noord en twee azen in de dummy. Totaal 11 slagen en nu moet Oost een  12e slag komen brengen.

 

Dit is de situatie nadat 9 gespeeld is, gewonnen in Oost met 10:

 

Deler: West

Noord

 

Kwetsb: OW

 A V 8

 

 

 -

 

 

 8

 

 

 A V 7 5

 

West

 

Oost

 6 5

 

 H B 7

 A 7 4

 

 V

 -

 

 -

 10 8 3

 

 H B 4 2

 

Zuid

 

 

 3

 

 

 -

 

 

 10 7 4 3 2

 

 

 9 6

 


 

  • Speelt Oost 7, dan maakt de leider in Noord 8 en gooit vervolgens op A in Zuid een klaver af,
  • Speelt Oost B, dan maakt de leider in Noord V en gooit vervolgens op A in Zuid een klaver af,
  • Speelt Oost H, dan maakt de leider in Noord A en gooit vervolgens op V in Zuid een klaver af,
  • Speelt Oost een klaver dan maakt de leider zowel A als V,
  • Speelt Oost een harten, dan gooit Zuid een klaver af en troeft in Noord.

 

6 gemaakt dankzij 9.

 

Dezelfde ‘truc’ in klaver werkt niet door het ontbreken van 8.

Speel maar na.

 

Het hele spel:

 

Deler: West

Noord

 

Kwetsb: OW

 A V 8 2

 

 

 -

 

 

 V B 8 6 5

 

 

 A V 7 5

 

West

 

Oost

 6 5 4

 

 H B 10 7

 A H B 7 4 3

 

 V 10 9 8 2

 9

 

 -

 10 8 3

 

 H B 4 2

 

Zuid

 

 

 9 3

 

 

 6 5

 

 

 A H 10 7 4 3 2

 

 

 9 6

 

 

 

Tip   Ga niet op de automatische piloot snijden. Als je de tegenpartij op het juiste moment kunt ingooien, dan is je slem alsnog gemaakt.