Mortin's keukengerei door Jan F
Geplaatst op zondag 1 juli 2018 door Erwin Boelens

 Een grappig figuur aan de bridgetafel is Morton’s Vork.

   

North

   
 

http://www.bridgebum.com/s.gifQT6

 
 

http://www.bridgebum.com/h.gifA74

 

West

http://www.bridgebum.com/d.gifJ65

East

http://www.bridgebum.com/s.gif7

http://www.bridgebum.com/c.gifKQ64

http://www.bridgebum.com/s.gif43

http://www.bridgebum.com/h.gifKQJ983

 

http://www.bridgebum.com/h.gifT652

http://www.bridgebum.com/d.gifKT3

South

http://www.bridgebum.com/d.gif987

http://www.bridgebum.com/c.gifAT5

SAKJ9852

http://www.bridgebum.com/c.gif9873

 

H-

 
 

DAQ42

 
 

CJ2

 

 

West
1http://www.bridgebum.com/images/h.gif
2http://www.bridgebum.com/images/h.gif
Pass

North
Pass
3http://www.bridgebum.com/images/h.gif
6http://www.bridgebum.com/images/s.gif

East
Pass
Pass
All Pass

South
Dbl
4S

 

 

Door al het bieden van west was wel duidelijk dat oost weinig kon hebben en dat klaver aas en ruiten heer dus verloren dreigden te gaan.

Leider speelde het spel double dummy af. De eerste slag werd getroefd in de hand en zuid speelde klaver 2. West moet nu kiezen tussen Scylla of Charybdis: als hij de aas legt, gaan de verliezende ruitens weg op harten aas en klaver stuk. Duikt west, dan neemt leider in dummy en kan zich van de klaver verliezer ontdoen op harten aas. De verdediging maakt dan alleen ruiten heer.

 

Het kenmerk van dit speelfiguur is dus dat de verdediging moet kiezen tussen prematuur een aas nemen of het aas duiken, waarna verliezers in de kleur van het aas worden afgegooid op andere winners.

 

Maar dan dit spel.

 

Z/-

 

Het biedverloop was simpel:

 

1k-(1s)-Dbl-(p)-

1NT-(p)-3NT a.p.

 

West startte een kleine schoppen. Als de ruitenplaatjes verdeeld zitten of bij oost, dan zijn er drie ruitenslagen en drie schoppenslagen. Daarnaast kunnen twee hartens en een klaver worden ontwikkeld. Probleem is alleen dat de tegenstanders schoppens kunnen blijven pompen en dat 3NT down gaat omdat zij eerder vijf slagen maken: twee schoppens en een slag in elke andere kleur.

 

Zuid liet zich echter niet ontmoedigen. Hij speelde ruiten boer voor de vrouw. West speelde schoppen door en leider speelde ruiten zes naar de negen. Oplettende lezertjes raden al de volgende kaart: klaver 2, Morton’s Vork. Duikt west, dan maakt leider klaver vrouw en schakelt hij over op de hartens omdat hij schoppen heer nog als stop heeft.

 

Hoewel, is dit wel een gevalletje Morton’s Vork? Als west klaver aas opstapt en schoppen inspeelt, heeft zuid inmiddels wel twee klaverslagen maar nog steeds geen negen slagen zoals in het eerste spel hierboven.

 

Maar zie wat er gebeurt na klaver aas en schoppen na. Leider steekt over naar klaver vrouw, neemt twee ruitenslagen mee en west zit in het nauw. Hij kan harten 2 missen, maar geen klaver, omdat leider dan drie klavers maakt. Harten aas afgooien gaat natuurlijk niet en als west een schoppen af gooit, ontwikkelt leider rustig de hartens. De manoeuvre met klaver 2 werkte dus wel, maar Morton’s Vork was het niet.

 

Morton’s Knoflookpers dan maar?